Етика терору в повісті Бориса Савінкова “Кінь блідий”

180px-SavinkovСвятослав Вишинський

Повість російського письменника, політика і терориста Бориса Савінкова „Кінь блідий”, яка вийшла друком у 1909 р., стала епохальним явищем в історії як російської літератури, так і в анналах політичної боротьби. Оцінюючи її з позицій сьогодення, слід зауважити не лише її беззаперечну актуальність і нині, через століття після першої публікації, але й підкреслити, що поступ світової історії і надалі підтверджує розмисел автора.

Повість „Кінь блідий”, написана по гарячих слідах реальних подій, автором яких у дійсному житті став сам Борис Савінков, явила собою книгу-сповідь релігійного фундаменталіста, політичного радикала, терориста-ідеаліста. В цій унікальній для російської літератури роботі, скропленій не лише душевним потом автора, але й живою кров’ю його ворогів, перед читачем постає очевидна і жорстока у своїй прямолінійності картина реальності: картина безальтернативної війни із темрявою світу цього – не зупиняючись перед жертвою іншими і жертвою самим собою, у безнастанній боротьбі з холодним сумнівом і власним сумлінням.

Епіграфом повісті стали слова з Одкровення: „…и вот, конь бледный, и на нем всадник, которому имя смерть; и ад следовал за ним…” (Откр. 6:8). Головний герой твору – сам автор: російський терорист, соціал-революціонер, що веде підпільну боротьбу проти царського режиму, здійснюючи терористичні акти та замахи на високопосадовців. Герой повісті очолює нелегальне угруповання з чотирьох чоловік: колишнього робітника, селянина-старовіра, що залишив своє господарство, студента, що покинув навчання, і жінки, яка не може кинути його – автора оповіді. П’ятим пентаграмне коло бунтівників замикає сам головний герой, Жорж. Його завдання – вбити губернатора.

Вже перші сторінки книги відкривають читачеві важкі розмисли автора: „Я не знаю, почему нельзя убивать” [2, с. 30]. Герой-терорист думками прикований до своєї жертви, однак пута, що зв’язують їх, вищі за людські почуття – це сама невідворотність: „…у меня нет ни ненависти, ни злобы. У меня нет и жалости. Я равнодушен к нему. Но хочу его смерти” [2, с. 30].

В кожного з членів групи є свої причини, що змусили їх стати на шлях терору проти Системи: „Генрих убежден, что так нужно. У Федора убили жену. Эрна говорит, что ей стыдно жить” [2, с. 34]. Однак за кожною з причин – криється безвихідь. За кожним із героїв – обов’язок, який змушує їх іти проти течії і не дати людському стаду, одержимому бісами, пасти у прірву. „…Самой главной отличительной чертой эсеров был культ героического жертвенного индивидуального подвига, идеал Героизма, подвижника, высшей личности, приносящей себя на алтарь революционных свершений…” [1].

Четвертий член бойової групи, Ваня, розмірковує: „…убить – тяжкий грех. Но вспомни: нет больше той любви, как если за други своя положить душу свою. Не жизнь, а душу” [2, с. 35]. І все єство повісті, як і душу її автора, пронизує постійна внутрішня боротьба двох світоглядів: перед очима читача шляхи Вані і Жоржа постають як суперечність, що водначас нерозривна у своїй праведній єдності – „путь народного, рыдающего, жертвенного, женственного мистика и трагический путь холодного сверхчеловека” [1]. Автор уникає пояснень, однак у надчуттєвій логіці внутрішнього монологу він прочитує тотожність шляху Бунтаря і Спасителя.

Наприкінці повісті ціною кривавої жертви губернатора вбито, Ваню страчують на шибениці. Проте дивовижним чином Жоржу вдається врятуватись: він здійснює втечу з в’язниці. Коли жертва пала, вбивця залишається наодинці із самотністю, не залишається більше нічого, що пов’язувало б його з рештою: „Между ними и мною – предел. Есть заветные рубежи. Мой рубеж – алый меч” [2, с. 157]. У свідомості автора рефреном звучать слова з Апокаліпсису: „Я дам тебе звезду утреннюю” (Откр. 2:28) – і в акті спротиву він реалізує себе. Шлях героя осяяний світлом істинної Любові, і він рятується перед невблаганним обличчям смерті, і погибель не захопить його, адже сам він і є – вершник, ім’я якому – Смерть.

Література:

1. Дугин А. Борис Савинков – мистика русского террора. – http://arcto.ru/modules.php?name=News&file=article&sid=1115.

2. Савинков Б. Конь бледный // Всадник по имени смерть. – Санкт-Петербург: „Амфора”, 2004. – с. 25-158.

0 Відповіді to “Етика терору в повісті Бориса Савінкова “Кінь блідий””



  1. Напиши коментар

Напишіть відгук

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out /  Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out /  Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out /  Змінити )

З’єднання з %s

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.




Жовтень 2009
Пн Вт Ср Чт Пт Сб Нд
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Останні коментарі

Архіви

Введіть адресу своєї ел.пошти


%d блогерам подобається це: