Три відозви 1905 року Р.С.Д.Р.П. на Україні (до методів дослідження відозовного матеріялу)

Пилип Клименко

Перша відозва правобережної громади української соціял-демократичної Спілки (філії соціял-демократичної партії Росії) має назву «Лист до Семинарістів-Українців». В цьому листі «Спілка» закликає семинаристів боротися за політичну волю й економічне визволення головним чином селянства в лавах Р.С.Д.Р.П., представниці робітництва, найбільше поневоленого суспільства в Росії. З’ясовується тут же програм-minimum Р.С.Д.Р.П. та програм спеціяльно роботи серед селянства «Спілки». Відозва складена доброю українською мовою, видрукувана петитом на тонкому папері розміром 26×13 см. Дата друку «Март 1905 р.» Підпис «Редакція органу Української Соціял-Демократичної Спілки «Правда». Печатка має напис навколо «Правобережна Громада Української Соціяль-Демократичної Спілки», а в середині великі літери «Р.С.Д.Р.П.Р.» Над заголовком відозви напис «Соціяль-Демократична Робітнича Партія Росії». Відозва випущена з приводу повстання 9 січня й семинаристам вказується на приклад Гапона, як політичного борця.

Друга відозва київського комітету Р.С.Д.Р.П. має заголовок «Ко всѣмъ рабочимъ города Кіева». В цій відозві робітництву з’ясовується значіння дня 1-го травня, як міжнароднього робітничого свята спеціяльно, і як свята російського робітництва в політичних умовах 1905 р.: імперіялістичної війни, економічної крізи, звязаної з війною, поневоленням політичним і економічним робітництва. Далі закликається робітників до боротьби за економічні вимоги (8-годинний день, «свобода забастовокъ», «свобода союзовъ, собраній, сходокъ, печати», припинення війни). Не просити повинні робітники, як було 9-го січня, й не покладати надії на добру волю уряду, а домагатися силою своїх прав. Для забезпечення досягнених прав вкінці закликається робітництво боротися за «учредительное собраніе» разом з иншими політично-економічними вимогами. Відозва кінчається закликом «Къ борьбѣ же, товарищи! Къ борьбѣ за наши права, за нашу жизнь и за нашу свободу! Да здравствуетъ Россійская Соціалъ-Демократическая Рабочая Партія!

Да здравствуетъ Учредительное Собраніе Народныхъ выборныхъ!

Да здравствуетъ 8-часовой рабочій день!

Долой самодержавіе!

Долой войну!»

Підпис: «Кіевскій Комитетъ Россійской Соціалъ-Демократкческой Рабочей Партіи».

«Тип. Кіевскаго Комитета». Визначення числа примірників — стерте. Дата «Апрѣль 1905 годъ».

Відозва складена літературною російською мовою, друкована корпусом в два стовбці на аркуші розміром 34х21½ см., має напис «Россійская Соціалъ-Демократическая Рабочая Партія», «Пролетаріи всѣхъ странъ, соединяйтесь» і печатку з написом навколо: «Россійской Соціалъ-Демократич. Рабоч. Парт.» і всередині «Кіевскій Комитетъ». /64/

Третя відозва заводської районної організації при київському комитеті Рос. Соц.-Дем. Роб. Партії. Теж першотравнева. У відозві з’ясовується економічне й політичне становище робітника та всієї класи робітничої, домагання соціял-демократичної партії, соціялістичний лад, політичний гніт російського самодержавства, репресії, 9 січня, скількість політичних домагань у робітництва, інтелігенції, навіть «любезныхъ сердцу самодержавія фабрикантовъ, заводчиковъ, дворянъ». Вкінці закликаються робітники до боротьби за політичні права (Народное представительство) і святкування 1-го травня. Підпис: «Заводская Районная Организація при Кіевскомъ Комитетѣ Рос. Соц.-Дем. Раб. Партіи». Дата «Г. Кіевъ 21 апрѣля 1905 года». Напис: «Россійская Соціалъ-Демократическая Рабочая Партія», «Пролетаріи всѣхъ странъ, соединяйтесь».

Відозва складена трохи вульгаризованою «під народню» російською мовою й відтиснена на гектографі досить нечітко на аркуші розміром 35х22 см.

Всі ці три відозви дають матеріял для приблизного уявлення про агітаційні напрями й сили Р.С.Д.Р.П. у 1905 р. Перша має відношення до агітації серед селян і селянської інтелігенції, важні кадри якої складало духовенство і його синки-семинаристи. Пробити цю нерушиму стіну й має завдання лист «до Семинарістів-Українців». Що ця стіна дійсно була зрушена після 1905 року мається досить вказівок. З усього видко, що й відозва вищенаведена складена особою, що добре знала семинарське життя, вийшла з семинарських кол, скоріше всього студентом, бувшим семинаристом. Особа ця стояла в курсі тодішнього політично-газетярського життя, як це засвідчує згадка про органи «рептільної преси».

Отже оскільки Р.С.Д.Р.П. на Україні в 1905 р. була повернута фронтом на село, вона знаходила відповідні агітаційно-організаційні сили серед революціонізованих синів зросійщеного попівства, оскільки вона була повернута на партійно-організоване робітництво, знаходила сили серед загально російсько-шаблонового типу керівника, міського інтелігента-партійця, оскільки ж вона була повернута до міського пролетаріяту, відповідних тубільних сил недоставало й використовувався розрахований на великоросійське робітництво агітаційний елемент.

З боку технічно-друкарського перша відозва найкраща і чи не вказує це, що й матеріяльно агітаційно-організаційна робота Р.С.Д.Р.П., розрахована на селянство українське, була забезпечена найбільше?

Друга відозва менше оригінальна й відзначається декларативністю, резолютивністю. Складав її якийсь партійний керівник, що ввесь загруз у добиранні резолюцій, декларацій, логічно сконструйованих, розмірених, умовних, сухих, формулових. Розрахована ця відозва на робітництво, але не на низи його, а більш організовані, начитані верхи; лише декларативністю, а не змістом, цієї відозви, можна виправдати зворот «ко всѣмъ рабочимъ» заголовку її.

Третя відозва написана для робітничої маси. Автор її проте не робітник, а інтелігент, хоч і вмілий та «практикований» агітатор, мітинговий промовець, який добре знає робітниче життя, його буденні, звичайні болячки. В мові відозви багато «великорусизмів», і в протилежність першій і другій відозвам третю можна вважати не українським чи російським мовою твором, а великоросійським. Але здається складав її не Великорос, а на великоруських брошурах «напрактикований южанин». У всякому разі «великорусизм» цієї відозви, призначеної для робітництва м. Київа, все-ж хоч і зросійщеного, але українського в основі, незрозумілий і свідчить про малу практичність київських низових Р.С.Д. агітаторів у 1905 р. /65/

Джерело: Україна. Науковий двохмісячник українознавства. Орган історичної секції Академії (б. Українського Наукового Товариства в Київі) під загальною редакцією голови секції академіка Михайла Грушевського. — Київ: Державне видавництво України, 1925. — №4 (14). — С. 64–65.

0 Відповіді to “Три відозви 1905 року Р.С.Д.Р.П. на Україні (до методів дослідження відозовного матеріялу)”



  1. Напиши коментар

Напишіть відгук

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out /  Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out /  Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out /  Змінити )

З’єднання з %s

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.




Січень 2015
Пн Вт Ср Чт Пт Сб Нд
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Останні коментарі

Архіви

Введіть адресу своєї ел.пошти


%d блогерам подобається це: