Марксизм і християнство

Роман Тиса

Не до кінця зрозумілі ті марксисти, хто вважає, що сьогодні не істнує марксизму як цілісного вчення, а є лише окремі його течії, до того-ж часто вельми далекі одна від одної — марксизм-сталінізм, марксизм-троцькізм, марксизм-лівий комунізм, марксизм-ліва соціял-демократія. Таке твердження тим більше не зрозуміле, коли в якості аналоґії наводять християнство. Немає, мовляв, християнства як такого, а є лише католицизм, православ’я, протестантизм тощо. Така аналоґія, що вона ніби натякає на природність такого стану речей і необхідність з ним зміритися, і в своєму політичному виборі виходити тільки з такого розуміння ситуації, напрошується ніби сама собою і на перший погляд видається цілком слушною. Але тільки на перший погляд! Якщо ми розглянемо питання розколу марксизму та аналоґії з християнством у кількох пунктах, то ми побачимо, що таке порівняння є поверховим, вирваним з контексту та неісторичним. Сприймати марксизм як християнство (чи християнство як марксизм) — хай навіть виключно на орґанізаційному рівні — можливо, тільки якщо погодитись перш за все з тим, що і марксизм, і християнство, це — реліґії (чи особливі філософські практики, покликані звільнити людини та повернути її самій собі — в залежності від точки зору, з якої на це питання дивитися). Далі прийдеться погодитися з тим, що і марксизм, і християнство прожили однаковий історичний час (2000 років історії християнства з його розколами і перетворенням на державну реліґію у випадку марксизму стиснулись у 150 років), пройшли ті самі етапи та перебувають сьогодні на однаковому ступені розвитку, перетворившись на панівні реліґії — чи ідеолоґії — світу, що їхнє завдання тепер — і це мені здається найважливішим — полягає у забезпеченні збереження суспільного status quo. Виходить марксизм, замість скасувати самого себе разом з клясовим суспільством, був приречений — слідом за християнством — перетворитися на панівну ідеолоґію чи її складову частину, а згодом і відігравати ролю хибною свідомості, адже саме це ролю грає християнство й будь-яка реліґія.

Всі розбіжності, які роз’єднують марксистів в Україні, зводяться по суті до одного єдиного питання: чим все ж таки був СРСР? Всю історію філософії та практики клясової боротьби таким питанням та розмежуванням, входячи з відповіді на нього, зводиться до історії однієї єдиної країни (нехай та історія й була ґрандіозною). Так само, як у 1920-ті у СРСР проголосили початок будівництва соціялізму в одній, окремо взятій країні, сьогодні весь марксизм — цим поділом на марксизм-сталінізм, марксизм-троцькізм, марксизм-лівий комунізм — зводиться до з’ясування одного, окремо взятого питання, чи був соціялізм побудований у СРСР чи ні. І якщо ні, то що-ж таки побудували. Якщо спробувати замислитися над тим, що б могло означати це заперечення можливости істнування єдиного марксизму сьогодні, то чи не натякає поділ марксизму на окремі течії на те, що прибічники всіх цих течій, попри всю їхню — часто демонстративну — непримиренність один до одного, бачать майбутнє всього лише як відновлення СРСР, цього майбутнього — деякі з них несвідомо — прагнуть, до нього готуються і на таке майбутнє працюють. Їхнє майбутнє звернуте в минуле, і таке розуміння майбутнього заважає розробляти позитивні стратеґії (спрямовані не на збереження уламків минулого чи реставрацію в майбутньому минулого) і створювати орґанізації, звернуті обличчям до відкритого та варіятивного, а не наперед визначеного майбутнього, себто революційні орґанізації.

Якщо згадане нами роздроблення марксизму завдячує своїм походження намаганню ідеолоґічно розмежуватися з «лівими» (просто здійснюється у такий незграбний спосіб), то в основу такого розмежування слід покласти не сектантські розбіжності «марксистів» в Україні (тим більше, що предмет цих розбіжностей майже у готовому вигляді запозичений з Західної Европи — реґіону, далекого від революційних подій), а суттєвіші речі — усвідомлення конкретно-історичних українських умов, постановки їх у світовий контекст і аналізи за допомогою діялєктичної методи з точки зору пролєтаріяту. Важливішим за клясифікація розбіжностей і марксизмів має стати застосування діялєктичної методи до вивчення конкретно-історичної ситуації, що складається в українському суспільстві та світі, для вироблення революційної стратеґії. З цієї точки зору може істнувати ортодоксальний (правовірний, революційний, критичний) марксизм і марксизм доґматичний, себто немарксизм взагалі, адже доґматизм і марксизм є речами несумісним (чи такими мають бути). А доґматизм притаманний як сталіністам, так і троцькістам, і «держкапівцям».

Якщо переконання про неможливість цілісного марксизму, а тільки марксизму в одному з трьох можливих варіянтів, своїм джерелом має аналоґію з християнством, воно є хибним і шкідливим в тому сенсі, що звужує обрій для подальшої розробки марксизму як революційної теорії пролєтаріяту та вчення про визволення людства.

Advertisements

2 Responses to “Марксизм і християнство”


  1. 1 proletar 26/10/2011 о 03:58

    Автор справді думає, що можна створити справедливе суспільство в окремо взятій Україні? Діалектичну методу слід застосовувати до світової економіки вцілому, бо вона вже давно становить одне ціле, хоча Маркс писав про це ще 150 років тому. Намагання утворити якийсь національно-обмежений соціалізм є реакційною утопією. Знищення всіх кордонів – ось чого вимагають зараз продутивні сили та найбільш передова і свідома частка пролетарів.

  2. 2 Автор 26/10/2011 о 12:43

    Автор справді думає, що скільки б наші р-р-революціонери не товкмачили про інтернаціоналізм, від того світовій економіці, а разом з нею й продукційним силам, не холодно, не жарко, а справедливе суспільство в окремо взятому світі нас як не стосується, так і не стосуватиметься.


Залишити відповідь

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out / Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out / Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out / Змінити )

Google+ photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google+. Log Out / Змінити )

З’єднання з %s




Жовтень 2011
Пн Вт Ср Чт Пт Сб Нд
« Вер   Лис »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

Введіть адресу своєї ел.пошти


%d блогерам подобається це: