Вибрані листи: Енґельс Бльохові (21 вересня 1890)

Енґельс Йосипу Бльохові

Лондон, 21 вересня [1890 р.]

З погляду матеріялістичного розуміння історії основний момент в історичному процесі кінець-кінцем є виробництво й відтворення дійсного життя. Ні я, ні Маркс більшого не доводили. Якщо хтось перекрутить це твердження в тому розумінні, ніби економічний момент є єдиний визначний момент, тоді це твердження обертається на абстрактну, безглузду фразу, що /265/ нічого не говорить. Економічне становище — це основа, але на перебіг історичної боротьби впливають і в багатьох випадках визначають переважно форму її різні моменти надбудови: політичні форми клясової боротьби та її наслідки — конституції, що їх установила переможна кляса після своєї перемоги й т.ін. правові форми, і навіть відображення всіх цих справжніх боїв у мозку учасників, політичні, юридичні, філософські теорії, релігійні погляди та їхній дальший розвиток у систему догмів. Тут є взаємодіяння всіх цих моментів, в якому, кінець-кінцем, економічний рух, як доконечний, прокладав собі шлях через нескінченну низку випадковостей (тобто речей і подій, у яких внутрішній взаємний зв’язок до того віддалений, або до того важко його визначити, що ми можемо забути про нього, вважати, що його немає). В- противному разі застосувати теорію до будь-якої історичної доби було б легше, ніж розв’язувати найпростіше рівняння першого ступеня.

Ми творимо свою історію самі, але, поперше, ми творимо її серед досить певних передумов та умов. Серед них, кінець-кінцем, економічні є вирішальні. Проте й політичні умови й т.ін. навіть традиції, що живуть у людських головах, відіграють певну ролю, хоч і не вирішальну. Пруська держава виникла й розвинулась з історичних і, кінець-кінцем, економічних причин. Але навряд чи можна, не ставши педантом, запевняти, що серед сили дрібних держав Північної Німеччини саме Бранденбурґ був призначений на ролю великої держави, в якій втілилися економічні різниці, мовні різниці, а з часів реформації і релігійні відміни між північчю й півднем, при чому це заздалегідь визначила саме тільки економічна конечність, а інші моменти не впливали (головна причина те, що Бранденбурґ володів Прусією й через це був втягнений в польскі справи, а отже й у міжнародні політичні стосунки, які стали за вирішальні також і при утворенні могутности Австрійської династії). Ледве чи пощастить будь-кому, не викликавши сміху, пояснити економічно існування кожної маленької німецької держави в минулому й тепер, або пояснити економічно походження горішньо-німецьких змін у голосівках, які поділяють Німеччину (щодо діялекту), на дві половини, що посилюється ще географічно гірським пасмом від Судетів до Тавнуса!

Подруге, історія відбувається так, що прикінцевий наслідок постає з суперечностей багатьох окремих воль, при чому кожна з цих воль стає тим, чим вона є, знову таки через силу силенну особливих життьових обставин. Отже є безліч сил, що перехрещуються, безмірна група паралелограмів сил, і з цього перехрещування випливає єдиний загальний наслідок — історична подія. Цей історичний наслідок можна розглядати, як продукт однієї сили, що діє як ціле, несвідомо й мимохить. Аджеж те, чого хоче один, проти цього заперечує кожний інший, /266/ з’являється щось таке, чого ніхто не хотів. Таким чином, історія, як вона йшла досі, відбувається подібно до природно-історичного процесу и підлягає суттю тим самим законам руху. Але з того, що волі окремих людей, з яких кожен хоче того, до чого їх вабить будова їхнього тіла й зовнішні, кінець-кінцем, економічні обставини (або свої особисті, або взагалі усього суспільства), що ці волі досягають не того, чого вони хочуть, але зливаються у щось спільне, в єдиний загальний наслідок, — із цього не слід виводити висновку, що ці волі дорівнюють нулеві. Навпаки, кожна воля додає свою пайку до загального наслідку й настільки міститься в ньому.

Далі, я прошу вас вивчати цю. теорію з ориґінальних джерел, я не з других рук, — це далеко легше. Маркс не написав майже нічого, де б ця теорія. не відогравала ролі. Особливо чудовий зразок застосування її є „18 брюмера Люї Бонапарта”, так само багато вказівок і в „Капіталі”. Далі я можу, звичайно вказати на мої твори: „Переворот у науці, утворений від п-на Дюрінґа” та „Людвіг Фоєрбах і завершення клясичної німецької філософії”, де я подав найдокладніший, як мені відомо, з-поміж усіх інших виклад історичного матеріялізму. ,Марксова й моя провина є почасти в тому, що молоді (марксисти) часом надавали економічній стороні більшого значення, ніж це слід будо робити. Сперечаючися з нашими супротивниками, нам доводилося підкреслювати головний принцип, який вони заперечували, і не завжди бувало досить часу, місця й приводів віддавати належне й іншим моментам, що брали участь у взаємодіянні. Але тільки справа доходила до зображення будь-якої історичної доби, тобто до практичного застосування, справа мінялася, і тут вже не могло бути жодної помилки. На жаль, часто-густо гадають, що нову теорію цілком зрозуміли й можуть її відразу ж застосовувати, лише засвоївши основні твердження, а це не завжди правильно. Це я можу закинути багатьом найновішим „марксистам”, і це іноді спричиняється до надзвичайної плутанини. /267/

Примітка

В цьому листі — відповідь на запитання: як розуміють самі Маркс і Енґельс основне твердження матеріялістичного розуміння історії; чи є згідно з їхнім розумінням визначений момент лише саме виробництво й відтворення дійсного життя, чи воно становить лише основу всіх інших стосунків, що самі справляють дальший вплив.

Надрукований у кн.: К.Маркс і Ф.Енґельс. Вибрані листи. (Уклав В.В.Адоратський. Переклав О. Соболів.) — Державне видавництво «Пролетар», Харків-Київ, 1931. — Стор. 265-267.

0 Відповіді to “Вибрані листи: Енґельс Бльохові (21 вересня 1890)”



  1. Напиши коментар

Напишіть відгук

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out /  Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out /  Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out /  Змінити )

З’єднання з %s

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.




Червень 2011
Пн Вт Ср Чт Пт Сб Нд
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  

Останні коментарі

Архіви

Введіть адресу своєї ел.пошти


%d блогерам подобається це: