Реалістичний оптимізм: політичні рефлексії над етикою Бадью

Павло Швед

Одне з гасел паризьких студентів 1968-го гласило: «Будьте реалістами — вимагайте неможливого!» Як ми повинні розуміти цей лозунг? Я пропоную читати його у дусі Алена Бадью, філософське вчення якого є прямим наслідком радикальних рухів 1960-тих, як «неможливого для кого». Звісно, для домінуючої ідеології. Якщо ми справді хочемо щось змінити у нашій країні, а не просто змінити Вітю на Вітю, чи навіть на Юлю, ми повинні направити свої неможливі вимоги прямісінько у серцевину тієї нігілістичної ідеології, що панує сьогодні в Україні, ідеології щастя, за якою, найбільшою подією, що її може прагнути людина сьогодні — це купівля Porsch Cayenne, відпочинок на Мальдівах або придбання позитивно сегрегованого chalet десь у заповітних нетрях Кончи Заспи.

Найбільшою проблемою такого гедоністичного реалізму є навіть не те, що переважна більшість наших громадян є невідворотно вигнаною з цього споживацького раю, що для більшости людей він є не більш як маною, телевізійним спектаклем на тлі дешевих синтезованих продуктів харчування, злиденних гостинок та щоденної зневаги, а те, що такий гедонізм є лише формою видимості своєї протилежності — крайнього і войовничого нігілізму. Ідеологія щастя, або те, що Бадью називає (панівною) етикою нашого суспільства, є нігілістичною саме тому, що в центрі її лежить переконання, ніби єдиною подією, яка справді може трапитись з кимось у житті, є смерть. «Carpe diem», — говорить нам панівна ідеологія, — «насолоджуйся, адже насолода, це єдине, що має сенс, бо вкінці на тебе все одно чекаю старість, немічність і смерть». Чи не тому ми відчуваємо майже фізично відчутне насильство, дивлячись на цих вічно усміхнених хлопчиків та дівчаток на нав’язливих білбордах, що вкрили простір наших міст?

Ідеологія щастя покладає на сучасного суб’єкта терористичний обов’язок бути молодим, загорілим та щасливим, при майже цілковитій відсутності якихось позитивних колективних цінностей чи цілей, які були б більшими за індивідуальне щастя чи насолоду конкретного суб’єкта. Не цілей, що є байдужими чи навіть протилежними до щастя людини, не тих цілей, досягнення яких вимагає підкорення та знищення окремої людини, а цілей, участь в яких робить людину більшою від самої себе, дозволяє їй долучитися до того, що Бадью називає безсмертністю. «Що ж ви хочете?», — запитають нас сучасні гедоністи. — «Людина смертна, тому кожен повинен взяти максимум від життя саме сьогодні». Знаєте, я згоден з цим твердженням, але чому максимум має визначатися через товарне споживацтво?

З того, що людина є смертною, ідеологія щастя нав’язує висновок, що сенс має лише те, що, як доводив ще Лакан, як раз і не має сенсу, тобто насолода. Пропоную перевернути це твердження навспак: як би трагічно це не звучало, смерть є в певному сенсі остаточним гарантом сенсу. Що таке світ безсмертних можна чудово роздивитися хоча б на прикладі фільму «Сурогати», що транслювався в наших кінотеатрах зовсім недавно. Це сурогатний світ, наповнений безглуздою імітацією життя, де ти продовжуєш непристойно реготати, навіть коли тобі проламують череп. Не дивно, що цей фільм був народжений саме нашим часом.

Відтак, з того, що Бога не існує, що «Один не є», як лаконічно постулює Бадью, що ми є лише крихкими біологічними істотами залишеними на жорстоку милість часу, ми повинні зробити висновок, що сенс має абсолютно все. Але це сенс, який не має нічого спільного з індивідуальною насолодою та щастям, адже вони завжди будуть позначені печаттю нігілізму. Якщо сучасна ідеологія щастя збудована на нігілістично витлумаченому розумінні гуманізму, то ми повинні вимагати антигуманної політики, політики, яка б забезпечила плекання людини, як чогось більшого за смертну біологічну істоту, і яка може стати такою тільки через свідому участь у колективному творенні власного майбутнього.

Джерело: http://provid.org

1 Відгук to “Реалістичний оптимізм: політичні рефлексії над етикою Бадью”


  1. 1 Norma 29/11/2010 о 15:05

    Все вірно і дуже правильно написано. Soyez realistes, demandez l’impossible!

    Цікавим мені видався кивок у бік «теоретичного антигуманізму» (що його так часто закидали «сталіністу» Альтюссеру): «… то ми повинні вимагати антигуманної політики.» В своїй статті «Марксизм і гуманізм» Альтюссер пише: «… на першому історичному етапі вона [революційна боротьба] повинна була, як Маркс це й передбачив, прийняти форму клясової боротьби. Таким чином революційний гуманізм міг бути лише «клясовим гуманізмом», «пролєтарським гуманізмом». Кінець експлоатації людини означав кінець експлуатації кляси. Звільнення людини означало звільнення робітничої кляси та, передусім, диктатуру пролєтаріяту.»

    В умовах буржуазного суспільства гуманізм неможливий. Гуманізм можна проявляти до людини, а за капіталізму її немає — є тільки соціяльна функція, за капіталізму людину ще треба звільнити. Неможливий він також і там, де йдеться за якісний стрибок від гедоністичного реалізму до колективного творення власного майбутнього.

    І ще коротко про можливу етимологію лозунга. Насмілюся припустити, що через Леніна, який писав про перегинання палки для її вирівнювання, вона простежується до Клаузевіца (якого Ленін, до речі, читав). Німецький теоретик війни стверджував — цілком слушно, як на мене, — що для досягнення мети не буває надзусиль, а для досягнення найскромніших результатів, ціль требаб брати вище, вона має виходити за обрій можливого. А Керролл писав про це так: «… біжиш, мов ошпарений, аби тільки втриматися на місці. А хочеш дістатися куди інде — біжиш принаймні вдвічі шпаркіше!» Так що вимагати неможливого дійсно є найреалістичнішим гаслом, якщо, звичайно, хочеш мати хоча якійсь результат.


Напишіть відгук

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out /  Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out /  Змінити )

З’єднання з %s

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.




Листопад 2010
Пн Вт Ср Чт Пт Сб Нд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

Останні коментарі

Архіви

Введіть адресу своєї ел.пошти


%d блогерам подобається це: