Вальтер Беньямін
I
Відомий факт, коли одного разу змайстрували такий автомат, що на кожний хід шахіста робив хід у відповідь, який забезпечував йому виграні у партії. Лялька в турецькому вбранні з люлькою-кальяном у роті сиділа перед шахівницею за широким столом. Система дзеркал створювала ілюзію, ніби під столом нічого нема. Насправді ж під ним ховався горбатий карлик, майстерний гравець у шахи, за допомогою шворок, прив’язаних до рук ляльки, він керував її рухами. Відповідник такого пристрою можна собі уявити і у філософії. Виграватиме завжди лялька, яку називають «історичним матеріялізмом». Вона залюбки позмагається з кожним, якщо керуватиметься теологією, яка, як відомо, стала нині такою мізерною і бридкою, що до неї навіть і заглядати не треба.
II
«До найхарактерніших властивостей людської натури,» — зазначає Лотце, — «належить… поряд із таким великим егоїзмом, зокрема, відсутність заздрости будь-якої миті сучасності щодо майбутнього загалом». Ця рефлексія наводить на думку, що образ щастя, який ми плекаємо, міцно прив’язаний до часу, у який відправив нас колись перебіг нашого буття. Щастя, яке змогло б викликати в нас почуття заздрости, існує в повітрі, яким ми дихаємо, між нами і людьми, із якими ми могли б розмовляти, між нами і жінками, які готові нам віддатися. Інакше кажучи, уявлення про щастя неодмінно тягне за собою уявлення про полегкість. Те саме відбувається і з уявленням про минуле, що його взяла собі за предмет історія. Минуле несе у собі таємничий чорний список, через який воно вкаже шлях до вивільнення. Чи ж не голубить і нас легіт, який кружляв довкола наших предків? Невже в голосах, які милують наш слух, нема відгомону голосів замовклих? Хіба у жінок, до яких ми залицяємося, не може бути сестер, яких їм не судилося знати? Якщо так, то існує таємна змова між попередніми поколіннями та нашим. Це означає, що нас чекали на землі. Це означає, що ми, як і кожне покоління до нас, наділені мізерною месіянською силою, на яку зазіхає минуле. І від цих зазіхань дешево не відкупишся. Історичний матеріяліст про це знає.
III
Хроніст, який переповідає події, не виділяючи з-поміж них значних та незначних, віддає належне правді: ніщо з того, що відбулося, для історії не повинно бути втраченим. Звісно, минуле повністю відійде у спадок людству лиш тоді, коли те вивільниться від страждань. Це означає, що тільки вивільнившись з-під тягаря минулого, людству дано буде зчитати кожний його момент. Кожну з його прожитих миттєвостей буде виголошено, як a l’ordre du jour[1] — аж до самого дня Страшного суду.
IV
Наперед шукайте, чим поживитись та у що зодягнутись,
а тоді Царство Боже прийде вам само.
Геґель, 1807
Класова боротьба, що постійно миготить у свідомості історика, вишколеного на вченні Маркса, — це боротьба за грубі та матеріяльні речі, так, наче у світі не існує чогось витонченого, духовного. Попри це, у класовій боротьбі витончене і духовне не тотожні поняттю здобичі, що належить переможцеві. У цій боротьбі вони живуть у подобі віри, мужності, гумору, лукавства та незламності. Вони завжди піддаватимуть сумніву кожну перемогу, яку здобуватимуть панівні класи. Як квіти повертають свої голівки до сонця, так і все суще прагне під дією загадкового геліотропізму[2] навернутися до сонця, що сходить на небосхилі історії. Цю найнепомітнішу з усіх перемін мусить добре знати історичний матеріяліст.
V
Справжній образ минулого мчить від нас. Минуле можна затримати лише як образ, що зблисне на мить, коли його впізнають, і промайне назавжди. «Правда не втече від нас,» — ці слова, що належать Ґотфрідові Келлеру, чітко визначають місце на полотні історії, витканому історизмом, де його протинає історичний матеріялізм. Адже образ минулого — неповторний, він будь-якої нинішньої миті, не впізнаної у його подобі, загрожує щезнути.
VI
Відтворювати минуле в історичному плані — не означає пізнавати його таким, яким воно, властиво, і було. Це означає підкорити собі спогад, тільки-но він зблисне у хвилину небезпеки. Завдання історичного матеріялізму — утримати образ минулого таким, яким тільки він явиться суб’єктові історії в цю хвилину небезпеки. Небезпека загрожує непохитності традиції так само, як і її набувачам. Для обох ця небезпека однакова — дати зробити себе знаряддям панівного класу. Будь-якої епохи треба знову і знову намагатися вберегти традиції від конформізму, який прагне ними заволодіти. Адже Месія приходить не тільки як Визволитель, Він приходить як Переможець над антихристом. Лише літописець наділений даром розпалювати в минулому іскру надії, що, жевріючи, пропалює його; бо навіть мертві не вбережуться від ворога, коли той перемагатиме. А ворог цей перемагає безперестанно.
VII
Вважай на морок і страшенний холод
В долині, що голосить від жалю.
Брехт. «Тригрошова опера»
Фюстель де Куланж рекомендує історикові, якщо той хоче відтворити в переживаннях якусь епоху, викинути з голови все, що відоме йому з пізнішого перебігу історії. Метод, що його відкинув історичний матеріялізм, краще і не визначиш. Це метод переймання почуттями. Першоосновою цього методу є кволість серця (acedia), коли підупадає дух від необхідності заволодіти справжнім історичним образом, що, спалахнувши, щезає. Богослови середньовіччя вважали acedia першопричиною смутку. Флобер, який запізнався з нею, пише: «Peu de gens devineront combien il a fallu etre triste pour ressusciter Carthage»[3]. Природа цього смутку стане виразнішою, якщо поставити запитання: чиї, власне, почуття проймають літописця історизму. Відповідь однозначна — переможця. Адже панівні класи доводяться спадкоємцями всіх, хто коли-небудь перемагав. Отже, панівним класам завжди вигідно, щоб літописець пройнявся почуттями переможця. Цього достатньо для історичного матеріяліста. Хто по цей день завжди виходив переможцем, той маршує у тріюмфальній процесії, яка тих, хто нині панує, несе понад тими, що опинилися тепер на дні. І як заведено споконвіку, в цій тріюмфальній ході виносять здобич. її називають “культурними багатствами”. Треба зважати, що в особі історичного матеріяліста присутній віддалений спостерігач. Адже усі, без винятку, культурні багатства, приступні його баченню, в його уяві мають походження, про яке він не може думати без жаху. Своїм буттям історичний матеріяліст завдячує не тільки зусиллям великих геніїв, які його творили, а ще й безіменній кріпацькій праці їхніх сучасників. Немає жодної пам’ятки культури, яка водночас не була б свідченням варварства. А оскільки буття саме не вільне від варварства, то й не позбавлений його і процес передавання культурних багатств від одного покоління до іншого. Тут історичний матеріяліст відсторонюється наскільки може. Він уважає, що його завдання — гладити історію проти шерсті.
VIII
Традиція поневолених повчає нас, що «стан винятковості», у якому ми живемо, закономірний. Мусимо знайти те поняття історії, яке цьому станові відповідає. У такому разі перед нами постане завдання знайти привід для справжнього стану винятковості; завдяки цьому зміцняться наші позиції в боротьбі проти фашизму. Цей шанс полягає в тому, що супротивники в ім’я проґресу приймають фашизм як історичну норму. В подиві з приводу того, що події, які ми переживаємо у XX сторіччі, “все ще” можливі, немає нічого від філософії. Це не той подив, від якого починається пізнання, а подив від того, що поняття про історію, в якій він бере початок, неможливо утримати.
IX
Розправлю крила — і в політ,
Так тішить вороття
Із краю злигоднів і бід,
Де жить не можу я.
Ґерхард Шолем. «Привітання Ангела»
Існує полотно Клее, що називається «Angelus Novus». На ньому зображений ангел, який ніби прагне віддалитися від чогось, у що він пильно вдивляється. Його очі широко розплющені, вуста розкриті, і крила розпростерті для злету. Ангел історії мусить виглядати саме так. Його лик звернений у бік минулого. Де перед нашим поглядом вервицею минають життєві події, там він бачить суцільну катастрофу, що невгамовно громадить руїну до руїни, скидаючи їх йому до ніг. Він радо залишився б тут, щоб розбудити мертвих та зібрати воєдино уламки. Але з раю дме сильний буревій, він борсається у крилах ангела, напинає їх так, що тому вже не під силу їх скласти. Буревій безупинно несе його в майбутнє, до якого ангел повернений спиною, а тим часом купа уламків здіймається перед ним до самого неба. Те, що ми називаємо проґресом, і є оцим буревієм.
X
Предмети, що їх монастирський статут рекомендував для медитації, повинні були віднадити братчиків від світу та його зваб. Хід наших міркувань має подібний характер. Роздуми ці мають на меті ураз вивільнити світове політичне дітище з тенет, у які його заманили. Політики ж бо, на яких покладали сподівання противники фашизму, лежать долілиць переможені; свою поразку вони пояснюють зрадою власної справи. Наші розмисли виходять із того, що сліпа віра цих політиків у проґрес, їхні покладання на базис мас і, врешті, підлабузницька злагодженість у неконтрольованому апараті — це три грані однієї справи. Міркуючи, ми прагнемо пояснити, як дорого обходиться розуміння історії нашому звичному мисленню, розуміння, цілковито відмінне від того, за яке і далі чіпляються оці політики.
XI
Конформізм, який від початку прижився в со-ціял-демократії, дотримується не лише її політичної тактики, а й її економічних постулатів. Саме конформізм стане згодом причиною кризи. Ніщо інше так не завдало шкоди німецькому робітничому класові, як думка, що він пливе за течією. Технічний розвиток він уявляв собі, як водоспад на потічку, яким, гадав, пливе. А відтіля було тільки крок ступити до ілюзії, ніби праця на фабриці, що виникла в ході технічного проґресу, є політичною силою. Давня протестантська робітня мораль за-святкувала серед німецьких робітників своє воскресіння у секуляризованій подобі. Вже Ґотська проґрама несе у собі сім’я цієї омани. У ній працю визначено як «джерело усякого багатства та усякої культури». Передчуваючи лихе, Маркс відповів на це, що людина, яка не має жодної іншої власності, окрім своєї робочої сили, «мусить бути рабом інших людей, що… стали власниками». Попри все, плутанина триває, і незабаром Йозеф Діцґен виголошує: «Праця — це спаситель новітньої епохи… У поліпшенні… умов праці… криється багатство, що здатне тепер здійснити те, чого досі жоден визволитель не здійснив». Це звульґаризовано-марксистське розуміння того, що називається працею, розсипається, якщо вдатися до питання, а який же зиск матимуть від продуктів своєї праці самі робітники, допоки ці продукти їм не належатимуть. Таке тлумачення визнає за правду тільки поступ в оволодінні природою, і ніяк не суспільний реґрес. Воно вже містить у собі технократичні риси, які згодом виявляться у фашизмі, зокрема поняття природи, фашистське розуміння, якого зловісно нависає на тлі соціялістичних утопій доберезневого періоду. Праця, як її розуміють, зводиться до експлуатації природи, якій з наївним умиротворенням протиставляють експлуатацію пролетаріяту. Порівняно з цією позитивістською концепцією вигадки, що свого часу дали Фур’є так багато приводів покепкувати, сповнені напрочуд здорового глузду. За Фур’є, внаслідок злагодженої суспільної праці вночі світитимуть чотири місяці, на полюсах скресне крига, морська вода не буде солоною на смак, а дикі звірі стануть на службу людині. Це ілюструє працю, яка не передбачає експлуатації природи і здатна прийняти від неї у пологах створіння, які, можливо, ще дрімають у її лоні, Комплементарною до викривленого поняття праці є така природа, Що її, як висловився Діцґен, «дано нам задаром».
XII
Ми користуємося історією, але інакше, ніж нею
користується зманіжене ледащо у саду знання.
Ніцше. «Про користь та невигоду історії для життя»
Суб’єктом історичного пізнання є пригноблений клас, що веде боротьбу. У Маркса він виступає як останній поневолений клас, що чинить помсту, клас, який до кінця проводить справу визволення в ім’я гноблених поколінь. Така самосвідомість, що іще раз ненадовго стала у пригоді «Спартакові», від самого початку викликала спротив соціял-демократії. На три десятиріччя їй вдалося майже повністю заглушити ім’я якогось там Бланкі, чия гучна слава змусила минуле сторіччя стрепенутися. Соціял-демократія перейнялася тим, щоб нав’язати робітничому класові місію визволителя прийдешніх поколінь. Цим вона перерізала сухожилки його найкращій силі. В цій школі у робітничого класу враз вивітрилися з голови і ненависть, і жертовність. Адже і та, і друга черпають життєдайну силу від образу поневоленого предка, а не від ідеалу визволеного онука.
XIII
Наше завдання стає щодень то зрозумілішим,
а народ щодень то мудрішим.
Йозеф Діцґен. «Соціял-демократична філософія»
Соціял-демократичну теорію, а ще більше практику, визначало поняття проґресу, який не ґрунтувався на дійсності, а мав догматичну претензійність. По-перше, проґрес, яким його вимальовували собі соціял-демократи, був у них проґресом самого людства (а не лише його навичок та знань). По-друге, він був незавершеним (відповідно до нескінченної здатності людства самовдосконалюватися). По-третє, проґрес уважався значною мірою нестримним (перебіг якого сам собою відбувається прямою чи спіралеподібною лінією). Кожен з цих предикатів контраверсійний, кожний можна піддати критиці. Та якщо вже говорити про теорію соціял-демократів загалом, то ш необхідно відступити назад за усі ці предикати й обрати напрям на щось спільне, характерне для всіх. Уявлення про проґрес людського роду в історії не можна відмежувати від уявлення про його поступ крізь гомоґенний та порожній час. Критика такого уявлення поступу повинна стати основою критики уявлення про проґрес загалом.
XIV
Походження — це мета.
Карл Краус. «Слова у віршах І»
Історія є складовою конструкції, місце якої не у гомоґенному та порожньому, а в доконаному теперішньому часі. Так, античний Рим для Робесп’єра був минулим, ущерть повним теперішності, от він і вирвав його із неперервного ланцюга історії. Французьку революцію почали сприймати як Рим, що постав заново. Вона переймала собі атрибути старого Риму так само, як мода переймає атрибути старосвітського вбрання. Мода нюхом чує актуальне, де воно бродить у нетрях минувшини. Мода — це стрибок тигра в минуле, ось тільки відбувається він на арені, де приборкувачем є панівний клас. Таким самим стрибком «просто неба історії» є діялектичний стрибок, що його Маркс вважав революцією.
XV
Усвідомлення необхідності розірвати неперервний ланцюг історії притаманне революційним класам у час їхніх активних дій. Велика французька революція запровадила новий календар. День, з якого починається календар, виконує функцію цейтрафера[4] в історії. Це той самий день, що завжди настає знову в подобі тих свят, що є пам’ятними днинами. Отже, календарі не так відлічують час, як годинники. Вони — монументи історичної свідомості, від якої в Європі за сотню літ, здається, вже не залишилося і найлегшого сліду. Ще під час Липневої революції стався інцидент, завдяки якому ця свідомість вступила в свої права. Коли настав вечір першого дня боротьби, із кількох куточків Парижу, незалежно один від одного, водночас пролунали постріли по вежових годинниках. Один свідок, який своїм ясновидінням завдячує, очевидно, римі, у той час писав:
Qui le croirait! on dit qu’irrités contre l’heure
De nouveaux Josués, au pied de chaque tour
Tiraient sur les cadrans pour arrêter le jour.[5]
XVI
Історичний матеріяліст не може знехтувати поняттям сучасності, яка не є переходом, а де час приходить до влади і завмирає. Адже це поняття якраз визначає саме ту сучасність, в якій матеріяліст пише історію, що стосується його самого. Історизм виводить “вічний” образ минулого, історичний матеріяліст же – досвід обходження з ним, що стоїть собі самотньо. Задоволення до знемоги натішитися в борделі історизму з повією на ім’я «Жили-були собі колись» він залишає для інших. Він володар власних сил: чоловікові досить того, що він розірве неперервний ланцюг історії.
XVII
Історизм, властиво, досягає свого апогею в загальній історії, на її тлі матеріалістична історіографія в методичному плані виділяється, мабуть, яскравіше? ніж у будь-якому іншому, адже вона не має теоретичного кістяка. її метод адитивний, вона застосовує безліч фактів, аби заповнити гомоґенний та порожній час. В основі матеріялістичної історіоґрафії полягає конструктивний принцип. Мислення — це не тільки динаміка помислів, а також їхня гтятйкя. Там, де мислення раптово зупиниться в напруженому силовому полі, виникає шок, завдяки якому мислення викристалізовується як монада. Історичний матеріяліст підступає до історичного предмета лише з того боку, де він протистоїть йому як монада. У цій структурі він сприймає знак месіянського спину діянь або ж, інакше кажучи, революційний шанс у боротьбі за гноблене минуле. Він серйозно ставиться до нього, щоби вирвати певну епоху з гомоґенного перебігу історії, так він вириває з епохи конкретне життя, окремий твір вилучає з життєвого творчого доробку. Виграшність методу історичного матеріяліста полягає в тому, що у творі збережено та надійно захищено життєвий доробок, у життєвому доробку — епоха, а в епосі — весь перебіг історії. Поживний плід історично осягнутого криє в своєму ядрі час, наче коштовне, але позбавлене смаку насіння.
XVIII
«Для історії орґанічного життя на Землі якихось п’ять десятків неспокійних тисячоліть homo sapiens,» — зазначає сучасний біолоґ, — «щось на зразок останніх двох секунд на збігу двадцяти чотирьох годин доби. Якби у такий масштаб повністю вкласти історію цивілізованого людства, то вона заповнила б п’яту частину останньої секунди останньої години.» Теперішній час, що, як модель часу месіянського, стискає історію людства в лещатах жахливої абревіятури, достоту збігається з тим слідом, що його залишає по собі у всесвіті історія людства.
ДОДАТКИ
А
Історизм задовольняється тим, що встановлює причиново-наслідкові зв’язки між різними моментами історії. Але жодний фактичний матеріял, навіть виступаючи причиною, не є заздалегідь історичним. Він може стати ним posthum[6], внаслідок подій, що можуть бути віддаленими від нього на тисячі років. Історик, який дотримується таких поглядів, перестає перебирати пальцями, немов зернята вервиці, послідовність подій. Він осягає стан взаємовпливу, в якому опинилися його власна і конкретна попередня епохи. Отже, він обґрунтовує поняття сучасності як «теперішній час», у який вкраплено дрібки месіянського.
Б
Віщуни, допитуючись у часу, що той виношує у своєму лоні, не досліджували його ані як гомоґенний, ані як порожній. Хто візьме це до уваги, мабуть, зрозуміє, як у тому, що пам’ятне, пізнати минулий час: точнісінько так само. Відомо, що юдеям було заборонено гадати, що станеться у майбутньому. Тора та молитва навпаки спрямовували їх у пам’ятне. Так їм знімалися чари з майбутнього, під вплив якого підпадали ті, хто допитувався про нього у віщунів. Але через це майбутнє не стало для юдеїв гомоґенним та порожнім часом. Бо у ньому кожна секунда була крихітною хвірткою, крізь яку міг увійти Месія.
[1] a l’ordre du jour (фр.) — на порядку дня.
[2] Геліотропізм — те саме, що й фототропізм (здатність рослин вигинатися до джерела світла або ж відвертатися від нього).
[3] Мало хто знатиме, скільки мені знадобилося сумувати, щоби воскресити Картагену (фр.).
[4] Цейтрафер — спосіб кінозйомки, коли кадри зображення змінюються у пришвидшеному темпі.
[5] Хто б міг подумати! Вони кажуть, що їх так дратує час.
Нові Ісуси, стоячи біля годинникових веж,
Стріляють у циферблат, щоб зупинити день (фр.).
[6] posthum (лат.) — по смерті.
1940 р.
Наводиться за кн.: Вальтер Беньямін. Вибране. — Львів, Літопис, 2002.
0 Відповіді to “Про поняття історії”